Riolering buitengebied (algemeen) :  it Tichelwurkforum Naar de beginpagina van Tichelwurk
Zie je de aangekondigde rioleringsplannen in de gemeente Leeuwarderadeel wel of niet zitten? Welke alternatieven zijn er? 
Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: ForumlijstDiscussielijstNieuwe discussieZoekenLog in
Riolering buitengebied Leeuwarderadeel
Gepost door: Beheer (IP gelogd)
Datum: 09 januari 2007 18:08

De gemeente Leeuwarderadeel heeft aan de bewoners van het buitengebied op een voorlichtingsavond op 14 september 2006 de plannen voor de riolering van dat buitengebied kenbaar gemaakt. In het kort kwam dat op het volgende neer:

De gemeente heeft een zogenaamde zorgplicht tegenover haar burgers. Zij moet huizen in de gemeente aansluiten op riolering, tenzij de kosten voor die aansluiting boven een bepaald bedrag uitkomen. Dat grensbedrag wordt jaarlijks vastgesteld en ligt nu rond de 8000 euro per aansluiting.

Voor de gemeente Leeuwarderadeel betekent het dat de meeste huizen/boerderijen in het buitengebied (nog) niet hoeven worden aangesloten. De woningen zijn in drie categorieën ingedeeld: in categorie 1 vallen de huizen waarvan vaststaat dat een aansluiting binnen het normbedrag valt. Zij zijn verplicht zich aan te sluiten. Dit zijn de meeste woningen op Tichelwurk (Stiens) en een paar aan de Loane (Hijum). Voor categorie 2 moet nog een nadere berekening gedaan worden. Dit zal voorjaar 2007 plaatsvinden. Daarna vallen deze huizen in categorie 1 of 3. De huizen in categorie 3 hebben tot 2015 ontheffing van aansluiting. (Of heeft de gemeente voor deze huizen ontheffing van de zorgplicht?) Deze huizen mogen doorgaan zoals ze nu doen, mits de voorzieningen aan de minimumeisen voldoen. Een septic-tank of beerput moet een inhoud van minimaal 6 kubieke meter hebben, en een bezinkputje minimaal een halve kuub.

Er is nog een toevoeging op de verplichting om aan te sluiten. Huizen die meer dan 40 meter van de riolering af liggen, hoeven niet verplicht aan te sluiten. Bij huizen die voor ’97 gebouwd zijn geldt de afstand vanaf de dichtstbijzijnde rooilijn. Bij huizen vanaf ’97 geldt de afstand vanaf de erfgrens. (Dit kan ook zijn: huizen t/m ’97 vanaf de rooilijn en huizen ná ’97 vanaf de erfgrens, maar dat doet voor de meeste woningen niet terzake.)

Van de bewoners van de huizen die volgens de eerste plannen wél worden aangesloten, wordt een bijdrage in de kosten gevraagd. In een raadsvergadering eind 2005 is dit bedrag vastgesteld op 2250 euro. Dit kwam voor velen als een onplezierige verrassing. Bovendien gaat het om het leggen van de riolering tot aan de erfgrens. Erbij komen dus nog kosten voor de aanleg van de riolering op het eigen erf. Die kosten zijn uiteraard geheel voor de rekening van de bewoner.

Dit forum biedt de mogelijkheid te praten over de rioleringsplannen van de gemeente Leeuwarderadeel.
Wat vindt u van de plannen? Wat zijn uw gedachten en ideeën? Zijn er mensen die protest hebben aangetekend? Zijn er alternatieven voor een aansluiting op riolering?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2007 12:31 door Beheer.

Re: Riolering buitengebied Leeuwarderadeel
Gepost door: bentos (IP gelogd)
Datum: 25 januari 2012 14:20

Hallo,
Ik ben nieuw hier en vind het wel mooi die nieuwe riolering.

groet Bento
Tichelwurk nummer 14

Gepost door: bennieb (IP gelogd)
Datum: 25 januari 2012 16:37

bentos Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo,
> Ik ben nieuw hier en vind het wel mooi die nieuwe
> riolering.
>
> groet Bento
> Tichelwurk nummer 14

Zou je hier wat argumentatie bij kunnen geven, want hier hebben alle forumgebruikers natuurlijk niets aan.

Groet,

Bennie B boswachter in spé

Gepost door: bentos (IP gelogd)
Datum: 26 januari 2012 13:32

bennieb Schreef:
-------------------------------------------------------
> bentos Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hallo,
> > Ik ben nieuw hier en vind het wel mooi die
> nieuwe
> > riolering.
> >
> > groet Bento
> > Tichelwurk nummer 14
>
> Zou je hier wat argumentatie bij kunnen geven,
> want hier hebben alle forumgebruikers natuurlijk
> niets aan.
>
> Groet,
>
> Bennie B boswachter in spé

Beste Bennie

Sorry van dat korte berichtje, ik zal even een paar argumenten geven:

Vroeger had ik wel eens dat wanneer ik eens een beste drol had gedraaid dat ik het niet weg kreeg. nu gaat dat prima.

Ik weet nog wel toen die oude riolering werd neergelegd, en dat is alweer 45 jaar geleden. Dan moet het natuurlijk wel vervangen worden, anders zul je weer net zien dat die hele teringzooi kapot gaat en dan ben je nog verder van huis.

Al met al een prima investering voor de toekomst.

Dus Bennie als je nog eens met zo'n kutopmerking komt, rot dan maar op naar Stiens of zo.

Groet Bento
Tichelwurk nummer 14

Gepost door: bennieb (IP gelogd)
Datum: 26 januari 2012 13:39

IK vindt het sowiso een kutopmerking om mij naar dat kut dorp stiens te sturen ten eerste. Ik vindt de sfeer de laatste tijd op het forum ook slecht ik hoop dat dat verbeterd wordt door de forum gebruikers ( sjonnie sjetland). Het stinkt de laatste tijd erg op tichelwurk en dat is slecht voor de sfeer hier en in het dorp ( gehucht) groetsjes bennie

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.